Dagbok fram t.o.m. Juni 2014

Förstasida   Dagbok   Jag   Båten   Installerad utrustning   Tänkt utrustning   Planerad rutt

Dagbok Juli 2014 till Dec. 2014   Dagbok 2015   Dagbok 2016  


Löpande anteckningar om allt möjligt och omöjligt.


2014-06-27
Jag har nu varit ute i drygt två veckor. Normalt under semester seglar jag fyra veckor och efter två får man börja fundera på om man hinner. För många år sedan hade jag på söndagen efter två veckor kommit till Esbjerg på danska västkusten. Jag fundera då på om jag skulle vända tillbaks och ta Kielkanalen hem eller om jag skulle fortsätta norrut och ta Limfjorden. Det var långt vilket som. På måndagen blåste det västlig kuling och regna så det blev mest till att ligga kvar. Så småningom kom jag iväg norrut. Då hade jag kort med tid så Limfjorden gjorde jag på två dagsetapper. Nu känner jag inget sådant. Det är trist att reservdelarna har så lång leveranstid men jag känner ingen stress.
 
2014-06-24
Under den senaste veckan har jag legat still i Råå. Min SB under spridare är knäckt. Jag har varit i kontakt med Linds segel i Helsingborg. De säljer också Seldéns master. Där beställde jag en ny spridare. Dom räknar med att det kan vara två veckors leveranstid. Jag väntar.

Jag har (med stort besvär) plockat fram min cykel. Den fungerar bra. Upp till ICA är här 1,5 km så det är bekvämare att cykla.

I skarven mellan sittbrunnskapellet och doghouset har där droppat/runnit in vatten. Nu har jag spacklat upp kanten på doghuset och i det kraftiga regnet som var i eftermiddas droppa det inte in. En stor burk padding och en vinkelslip har man alltid användning för.

Jag har köpt en ny o-ring till tätning av oljepumpen. Det hjälpe inte. Har motorn stått still några timmar får jag inget oljetryck när jag startar. Nu har jag beställt ett nytt lock till pumpen.

Mikrovågsugnen behövde jag öva mej med. Den är helt annorlunda än de jag har hemma, men nu blir gröten bra. Det är en lågprisugn från överskotsbolaget och den har betydligt lägre effekt än jag varit van vid.
 
2014-06-16
Jag har legat still här i Råå några dagar, mycket för att få klart saker som jag inte han hemma, men även lagat de ny fel som uppstod på vägen.

Normalt om åren sjösätter jag båten ganska tidigt. Jag brukar också göra några turer med övernattningar innan jag börjar min semestersegling. Då hittar man småsaker som tagit slut eller behöver förnyas. I år blev det inte alls så. Palmblads (båtvarvet) blev ju inte klart med reparationen av rodret, och därmed kunde jag inte sjösätta. När jag sjösatt var det hög tid till att jag skulle kommit iväg. Den först övernattningen för året gjorde jag natten mellan tisdag och onsdag när jag sedan segla iväg på torsdagen. Innan jag gav mej iväg hade jag inte heller hunnit segla något, så det var med viss spännings som jag satte ett rev och segla ut på torsdagen med alla åskådarna på kaj.

En ny ide för seglingen i år är att jag skall koppla upp mej med landström om det finns. Inför den iden skaffa jag mej både en vattenkokare och mikrovågsugn. Här i Råå ligger jag med landström och det fungerar fint. Hemma på landbacken använder jag mikron mycket och det är bekvämt med den mindre mängden disk som grötlagningen ger.

Jag har startat datorn. Jag kör med min gamla laptop, men jag har separat tangentbord, mus och skärm. Dessa har jag kopplat samman och anslutit lite snyggar elektriskt. Jag har också monterat Net1 modemet och anslutit det. Datorns gps information får jag samtidigt som AISen. Till AISen var jag inne och hämta den senaste mjukvaran. Det är smidigt att ha AISen via usb.

Frysboxen var inkopplad redan när jag starta. Jag har ställt den på + 4°, men den hade gjort is av mjölken. Där var för hårt packat runt termostaten. Packningen är fixad och temperaturen höjd till + 8°.

Akter om pentryt på BB sida, akter om frysen, har jag i stickkojen avsatt en yta för förvaring av mat. Den består av två kartonger och en gammal kyllåda. Nu plötsligt får jag plats med all mat. Det har jag inte varit bortskämd med. Jag har till och med plats med en bringare med färdigblandad saft.

På den sista biten hit till Råå försvann all el. Jag var rädd att det kanske blivit kortslutning i en battericell och det sedan gjort att batteriernas huvudsäkringar gått. Men bägge bankernas huvudsäkringar borde inte gå. Nu visa det sig att det bara var huvudsäkringen till salongen elcentral som gått. Men från denna går alla kontrollsignaler, så när elcentralen i instrumentlådan (som har en egen huvudsäkring) fick en signal om att slå från instrumenten, så gjorde den det. Samma sak med elcentralen i mastfoten (som också har en egen huvudsäkring), när den fick signal om att belysningen och instrumenten skulle vara från, så var dom det. I denna sitter där relä som styr lanternor och lampor i masten. De flesta av dessa styrsignaler kommer från brytare i sittbrunnen, men dess får sen i sin tur manöverspänningen från salongens elcentral. Motorns säkringar (till cirkulationspump och bränslepump) sitter också i salongens elcentral men styrs via brytare i sittbrunnen. Där satt en 40 A säkring men jag har bytt den till 80 A. Kanske skulle jag göra så att manöverspänningarna kunde komma (via en brygga) från två olika huvudsäkringar? Det är inga stora effekter och spänningsfallet har ingen betydelse.

Linorna till vindrodret var inte heller på plats, så jag fick styra själv. Dessa linor är nu ditsatta.
 
2014-06-12 9:15
Äntligen så har jag kommit iväg. Det blåste egentligen i mesta laget, men jag hade sagt till flera att jag skulle ge mej av klockan 9 och så blev det nästan. På grund av vinden tänkte jag segla till Sundby (18 M) men när jag väl var på väg och allt kändes ok, så ändra jag mej och segla istället till Råå. Jag hade redan när jag lämna hamn tagit ett rev i storen. Till Sundby hade det varit kryss men till Råå kändes det som jag skulle kunna sträcka, och det var det ursprungliga målet. Nu är det som vanligt vid segling, vinden ändra sig. Det öka ibland upp till 12 m/s och vred ibland mot. När jag skulle passera bron, gick det inte. Det var en kraftig sydgående ström, och vinden avtar precis under bron, så jag kom inte förbi. När jag startat motorn och stödde med den, kom jag förbi. Söder om Landskrona fick jag öra ett slag. Vinden vred med lite grann men vid Ålabodarna gick det inte längre. Jag tänkte starta motorn och köra de sista 3 M, men det ville den inte, så det var bara att segla på. Södra inloppet till Råå gick inte, för det hade varit rakt motvind i inloppet utan utrymme för att kryssa. Jag gjorde ett längre slag ut i sundet för få tillräcklig höjd, så jag skulle kunna ta ner storen och segla in med bara genuan. Men det gick inte. Där var så mycket motström, så jag klara precis att sträcka och fick därmed snabbt dra ner storen innan jag kom in riktigt i hamnen. Väl i hamnen var det platt ner och sedan halvvind in mellan bryggorna. När jag ana en ledig plats, rulla jag in genuan och gled in på den. Den var dessutom grön. Hela etappen är närmsta vägen 32 M, men jag gissar att med strömmen och kryss, så segla jag 45 M. Jag kom i hamn 21.00.

2014-05-06
Det var längesedan jag skrev något men det betyder inte att jag suttit still.
Jag sluta jobbet i onsdags! Det känns skönt att slippa känslan av vad skall jag hinna med över helgen innan jobbet på måndag?
Jag vet att där är väldigt många som planerat en långsegling under mycket lång tid, så jag kan säkert inte slå något sådant rekord. Möjligen kan jag sätta rekord i lång planering och kommit iväg. Definitiva avresedagen sätter jag väldigt sent för jag vill ha bra väder på 1:a sträckan. Nu säger jag det blir om två till tre veckor.
De stora plastningsarbetena på dingen är klara. Nu kommer den spännande flyttesten. Kan jag sitta i aktern med en motor monterad utan att båten sjunker? Var skall jag sitta när jag skall ro? Har jag det, vet jag var årorna skall sitta.
Kättingboxen är så klar att kedjan ligger på plats och ankarspelet sitter som det skall. Behöver göra lite justeringar på luckan till boxen och koppla det elektriska.
Botten är målad med Coppercoat. Där är två fläckat kvar för de främre stöttorna. Dessa målar jag samtidigt som rodret.
Badstegen har både förlängts och fått ett nedre ben mot skrovet. Den är monterad.
Rodret har varit mycket trögt efter en grundstötning. Palmblads, verkstan i hamnen, fick klartecken från försäkringsbolaget att reparera det i november. De har kommit igång och är förhoppningsvis snart klara. När det väl är på plats skall det också få bottenfärg, sedan är hon klar för sjösättning. Detta ger inte mycket försening för jag kan packa båten även när hon står på land, men det är alltid skönt att ha henne i vattnet.

2014-02-17
Jag har haft nere vindgeneratorn och lagat den. När jag plocka isär den blev jag glad att se hur robust konstruktion det är, samtidigt blev jag ledsen att se hur slarvigt de monterat generatorn. Där var ett lock i bakändan på generatorn. Detta hade en ordentlig kant med en O-ring på sidan och var fäst med fyra skruv. På locket insida satt en trefas likriktarbrygga. Jag kontrollmätte bryggan och den var ok. Men där kom tre kablar från lindningen som var kopplade via kabelskor. Dessa var så dåligt pressade att den ena hade brunnit av och en var kraftigt bränd. Jag bytte alla tre. Generatorn är nu hopmonterad och satt tillbaks på plats.

2014-01-31
90 dagar kvar.
Jag har sagt upp mej från min båtplats. Jag har haft plats i hamnen i 30 år, så det kändes lite konstigt.
Jag har skurit till den 4:e sidan till ankarboxen men inte fäst den. Som vanligt när man håller på så kommer man på nya idéer om hur man kan göra. Jag hade tänkt göra en liten låda så att motorn hamna i förpiken istället för i ankarboxen. Den skulle vara så hög så jag skulle kunna ta av motorn utan att behöva lossa själva spelet. Men nu tänkte jag att hur ofta blir det aktuellt att ta av motorn? Förhoppningsvis aldrig. Därför är det ingen mening med att göra lådan så hög och därmed gör jag ett mindre hack i den 4:e sidan. Skall jag ta av motorn får jag lossa hela spelet.

2014-01-21
100 dagar kvar till 1:e maj.
Jag får inte gjort något. Jag skyller på min förkyllning men det kan också bero på att det är 0-gradigt ute och blåsigt.
 
2014-01-18
Lite för att sätta press på mej själv och lite för att kunna berätta om de framsteg som jag gör, skall jag berätta vilka större saker som återstår.
Ankarwinchen är monterad men jag har inte gjort något med det eletriska.
Ankarboxen har tre sidor och botten. Skall få en fjärde, en box för winchmotorn och dräneringshål i skrovsidan.
Pluggen till dingen är klar. Skarvbitarna är svetsade, riktade och monterade på pluggen. Cellplasten är tillskuren till delen precis framför och bakom skarven. Glasfiberväven till dessa bitar är tillskurna.Närmst skall jag värma upp garaget och plasta dessa bitar.
Jag har gjort två element till båtvärmen. Dessa skall läcksökas innan de monteras.
Värmaren skall monteras, koppla det elektriska, ansluta värmesystemet och koppla avgasröret.
Dieseltankes skall tätas.
Måla botenfärgen Coppercoat.
Badstegen skall modifieras.
Vindgeneratorn skall lagas.
Solpanelerna skall monteras.


2014-01-15
Nu har jag fått bloggen att starta på rätt sida. Det blev klumpigt. Jag fick reda på att man kunde ändra i mallen så den länka om bloggen, men när jag länka om den till en viss sida inom samma blogg så blev det rundgång. Jag fick skapa en kopia av bloggen, med ett nytt namn, och länka till en viss sida, förstasida, på den bloggen

2014-01-11
Alla bladen på sidan är skapade, inklusive denna. Nä, jag har inte skrivit all text idag.
Sidan med installerad utrustning har fortfarande några punkter som saknar text. Jag har inte testat alla interna länkar.
Sidan med den planerade rutten har ännu bara de 1:a åren, men lugn där finns mycket mer.
Alla som håller på med blogger vet att denna text skriver jag i utvecklingsläge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar